Selasa, 15 Mac 2011

Si Puitis Dan Si Saintis


Tatkala saya membaca entri-entri beliau, hati saya cukup tenang. Saya cukup suka dengan gaya penulisan beliau, dan sehingga kini, beliau memang idola penulis saya. Kebanyakan gaya bahasa dan penulisan saya juga kadang-kadang di pengaruhi oleh beliau. Tidak lain tidak bukan - Dr. Faisal Tehrani.

Sungguh, hati saya cukup gelisah memikirkan situasi yang berlaku pada akhir-akhir ini. Ah, bencana alam sana sini. Tanda-tanda kiamat makin jelas. Mampir dengan pantas.

Saya terfikir, sempatkah aku bertaubat? Sempatkah aku nak buat itu? Sempatkah aku nak buat ini? Otak mencongak sendiri.

Rasanya, saya agak terleka dengan duniawi dua tiga hari ini. Kerja-kerja yang dibuat bukan pada tahap optimum.

Jadi, apa kaitannya dengan tajuk entri ni? 

Apa yang saya nak katakan disini, kadang-kadang kata-kata sang pujangga yang puitis boleh menghilangkan keresahan si saintis yang terlalu mengikut protokol dan metodologi. Rasa tidak hidup. Sekali-sekala benak perlu diisi dengan kata-kata indah.

Kata-kata puitis itu boleh datangnya dari manusia. Ya, si penyair mahupun si penulis. Juga boleh datang dari kitab panduan seluruh ummat, Al-Furqan, yang kadangkala diselak hanya ketika resah datang bertamu. Moga-moga kita sentiasa mencari kata-kata puitis itu sebelum terlambat. 

Dunia sudah semakin tua. Amat-amat uzur.

Rasanya bekal sudah harus disediakan dari sekarang.

Bersediakah?




0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...